torsdag 3 februari 2011

Skinkpaj med tomatsallad

Jag vill jätte gärna vinna en assistent från Kalasgott så jag startar en blogg som jag kan lägga ut lite tävlingsrecept på :) Jag kan börja med en paj.

Blanda 75g smör och 2dl vetemjöl. När det är blandat så tillsätt 1msk vatten. Blanda ihop till en fast deg och  kavla eller tryck ut i paj formen. Låt sedan stå kallt i 15 min. Slå på ugnen på 200 grader. Efter 15 min kan du förgrädda paj skalet i 10 min.

Strimla 300g skinka och en halv purjolök. Fräs med lite olja till det får lite färg. Häll på saften från en apelsin och låt den koka in.

Vispa ihop 3 ägg, 2 dl mjölk (jag hade bara grädde hemma så jag tog hälften grädde hälften vatten), 0,5 gram saffran och lite salt och peppar. Blanda i purjolöken och skinkan i ägg mixen och häll allt i pajskalet.
Grädda  i 25 min.

I tomat salladen hade jag lite hackade tomater (utan köttet), en schalottenlök, lite olivolja och riven lime.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar